444 82 99     bilgiatikeryazilim.com.tr
30 Mart 2020

Dünyada dijitalleşme alanındaki rekabet ile birlikte bu alanda yapılacak çalışmalar ülkelerin ekonomik büyümesi için en önemli faktörlerden biri hâline geldi. Araştırmacılar, 2030 yılına kadar dünyada verimlilik artışının % 60’ının dijital teknoloji alanında olacağını öngörüyor.

 

Tüm dünyayı etkisi altına almaya başlayan bu değişim süreci, elbette Türkiye’yi de oldukça etkileyecek. Otomasyon, yapay zekâ gibi dijital dönüşüm alanında ülkemizde yapılacak her çalışma ülke ekonomisini güçlendirecek. Türkiye’deki işgücü fırsatının bir an önce bu alanda kullanılması Türkiye’nin dijitalleşmede önemli bir rol üstlenmesine neden olacak.  

 

Şu anda dünya genelinde mevcut teknolojilerle bile işlerin %50’si otomasyonla yapılabilir durumda. Türkiye’de de mevcut işlerde teknolojinin kullanımı arttı ve bu gelecekte çok daha fazla olacak. Dijital teknolojiler, iş yükünü hafifletmesinin yanı sıra mevcut işleri de dönüştürecek.

 

dijital dönüşüm

 

Dijitalleşmenin Sektörlere Etkileri

Dijitalleşmenin artmasıyla birlikte pek çok mesleğin kaybolması ve işsizliğin artması gibi senaryolar öngörülüyor olsa da dijital teknolojiler, sanılanın aksine pek çok yeni iş fırsatı oluşturacak. Tabii bu yeni işlerin çoğu teknoloji alanında olacak. Yeni teknolojiler uzun zamandır pek çok meslek dalının içinde yer alıyor fakat bazı konularda yapabildikleri hâlâ sınırlı. Örneğin bir müşteri hizmetleri sorumlusu için otomasyon sistemleri ürünlerin stok kontrollerini yapabilir, satış sonu kayıtların girilmesini sağlayabilir. Fakat müşterileri karşılamak, onlara öneride bulunmak gibi süreçlerde etkili depil. Aynı şekilde bir üretim firmasında üretim planı oluşturmak, ürünleri paketlemek gibi işler otomasyonlar sayesinde yapılabilir fakat iş emirlerinin yönetimi ve makinelerin çalışma durumunun kontrolü konusunda daha fazla insana ihtiyaç vardır. Bu da yönetimin, uzmanlığın ve insan iletişiminin önemli rol oynağı işlerin otomasyona karşı daha dirençli olduğunu gösteriyor.

 

Bunun tam tersi örnekleri de görmek mümkün. Teknolojinin bazı konularda insanlardan daha iyi olduğunu kabul etmek gerekir. Fiziksel aktiviteler, veri toplama ve işleme alanlarında otomasyonlar insanlardan daha iyi sonuç veriyor. Örneğin yapay zekâ, bazı hastalıkları doktorlardan daha iyi teşhis edebiliyor, robotlar ameliyatlarda uzman cerrahlardan daha hassas kesik gerçekleştirebiliyor. Benzer şekilde, perakende sektöründe teslimatlar insansız hava araçları ile çok hızlı bir şekilde yapılabiliyor. Tüm bunlar otomasyonun sağlık hizmetlerini, eğitimi, trafiği ve çevreyi iyileştirme potansiyeli olduğunu gösteriyor. Dijital teknolojiler, doğru şekilde kullanıldığında kullanıcılara sayısız fayda sağlayabilir. Çalışanların iş tehlikelerini azaltabilir, işgücünü daha esnek hâle getirebilir.

 

Türkiye’de dijitalleşme

 

Türkiye'de Dijitalleşme

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de otomasyon, yapay zekâ ve dijital teknolojiler bireylerin günlük yaşamındaki alışkanlıklarını her geçen gün değiştiriyor. İnsanlar artık daha fazla tüketim, sanat, spor ve seyahat aktivitelerine yöneliyor. Yaşlanan nüfusla birlikte sağlık ve bakım hizmetlerine olan talep gün geçtikte artıyor. Aynı zamanda ürün ve hizmetlere ulaşım kolaylaşıyor. Bu da küçük işletmelerin ürünlerini daha geniş müşteri kitlelerine ulaştırmasını sağlıyor. Tüm bu değişimler başta teknoloji olmak üzere hizmet, perakende, sağlık sektörlerinde işgücü ihtiyacının artacağını ve şu anda mevcut olmayan yeni işlerin ortaya çıkacağını gösteriyor. Bu değişimler gelecekte Türkiye’de daha yüksek seviyede hizmet odaklı bir ekonomiye sahip olunacağının sinyallerini veriyor.

 

Diğer taraftan otomasyon ve dijital teknolojilerin etkisiyle bazı sektörlerde işgücü ihtiyacının azalması bekleniyor. Örneğin, tarım sektöründe mevcut çalışan işgücünün yaklaşık % 10’unun, idari işler ve destek hizmetlerinde ise % 45’inin azalacağı tahmin ediliyor. Bu nedenle nitelikli işgücünün geliştirilmesi ve yeni meslekler için yetkinlik kazanılması, Türkiye’nin ekonomik gelişimi ve yoğun işgücü kaybının yaşanmaması için önemli rol oynuyor.  Bu nedenle yaşanacak değişimler için Türkiye’nin stratejiler belirlemesi ve oluşturduğu stratejileri ülkedeki ilgili şirketlere ve kurumlara aktarması gerekir. Dijitalleşme konusunda Türkiye’nin potansiyelini açığa çıkarma gücü olan şirketler, birlikler, kamu kuruluşları, eğitim kurumları ve bireyler birlikte hareket etmeli; otomasyon, yapay zekâ ve dijital teknolojilerin getirdiği faydalardan yararlanmak ve oluşturabileceği sorunları önlemek için ortak çalışmalar yapmalıdır.

 

Bizi Takip Edin

 

facebook ikon       instagram ikon       LinkedIn ikon       twitter ikon       youtube ikon

Yorum Yaz
 
 
 
 
 

Kategoriler

Son Gönderiler

Şehirlerin Akıllı Hâli...
27 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.
BA / BS Hakkında Bilin...
23 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.
Üretimi Denetleyen FAI...
20 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.
Anket Uygulamaları İçi...
16 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.
Türkiye’de Ar-Ge ve Ye...
13 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.

Haftanın Sözü

“İnsanlar başaklara benzerler, içleri boşken başları havadadır, doldukça eğilirler.” Montaigne
yukari