444 82 99     bilgiatikeryazilim.com.tr
01 Ocak 2020

e-Dönüşüm; e-Arşiv, e-Fatura, e-Defter, e-Arşiv ve diğer elektronik belgeleri kapsayan, kağıt üzerinde yapılan işlemlerin dijitale taşınması ile prosedürlerin daha hızlı, kolay ve hatasız sürdürülmesini sağlayan uygulamalardır.

 

2020’nin gelişi itibari ile mükelleflerin e-Dönüşüm uygulamalarına geçiş süreci farklılık gösteriyor. Fakat sistemin yeni olması sebebiyle hâlâ sistem hakkında yanlış bilgiler yer alıyor. İşte e-Dönüşüm hakkında 6 doğru bilinen yanlış:

1. Başvuru süreci çok zor.

Geçmek istediğiniz uygulama hangisi olursa olsun tüm başvuru süreci internet ortamında yapılmaktadır. Ayrıca kullandığınız özel entegratörünüz sizin yerinize tüm başvuru sürecini yürütür.

2. Mali mührümü sürekli yanımda taşımam gerekiyor.

Mali mühür bir çeşit e-imzadır. e-Fatura, e-Arşiv, e-İrsaliye ve diğer elektronik belgeleri oluştururken mali mühre ihtiyacınız yoktur. Mali mühür sadece aktivasyon onay süreçlerinde kullanılır.

3. e-Fatura, Temel Fatura ve Ticari Faturada iade/iptal işlemi yapamam.

e-Dönüşüm süreçlerinde Matbu faturada olduğu gibi e-Fatura, Temel Fatura veya Ticari Faturalarınızda da iptal ve iade işlemlerini gerçekleştirebilirsiniz.

e-dönüşüm

 

a. Temel Fatura Nasıl İptal Edilir?

Temel Fatura, matbu faturanın elektronik ortamdaki karşılığıdır ve ret süreçleri de birbirine benzer.

İki taraf da uzlaşmış ise faturayı alan taraf, herhangi bir problem ile karşılaşmadan faturayı reddetmek için notere başvurabilir veya KEP adresi üzerinden karşı tarafa, iadeli taahhütlü posta ile gönderebilir. İki taraf da bu faturayı beyannamesinde kullanamaz.

b. Ticari Fatura Nasıl İptal Edilir?

Ticari e-Faturalarda, faturayı iptal etmek için 8 gün süre vardır. Bu süre boyunca faturanız hakkında karar verebilirsiniz. Ancak, faturanızı 8 gün içerisinde reddetmediyseniz, otomatik olarak faturayı kabul etmiş sayılırsınız.

Bir entegratör ile çalışıyorsanız Ticari Faturanızı entegratörünüzün sağladığı sayfa üzerinden iptal edebilirsiniz. Gelir İdaresi Başkanlığının portal sistemini kullanıyorsanız, faturayı seçip mali mührünüzü kullanarak faturayı imzalamalı, ardından da yanıtınızı karşı tarafa iletmelisiniz.

d. Kabul Edilen Bir Ticari Fatura Nasıl İade edilir?

Ticari Faturanın istenmeden kabul edildiği durumlarda, faturayı iptal etmek için KEP sistemi üzerinden faturayı oluşturan tarafa, bu durum ile ilgili bir yazı göndermeniz gerekir. Eğer faturayı kesen tarafın da buna bir itirazı yoksa bu yazıyı iki taraf arşivine ekler ve fatura iptal edilmiş olur. İptal edilen bu faturaya beyannamede yer verilmez. Eğer bu usul ile anlaşma olmaz ise tıpkı Matbu Faturada olduğu gibi 8 gün içinde noterden geri gönderilebilir.

e. E-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir?

Gelir İdaresi Başkanlığının e-Arşiv faturaların iptali ile ilgili tavsiye ettiği 3 farklı yöntem bulunur.

  

  • e-Arşiv faturanızı alan taraf bir işletme ise, size bir iade faturası oluşturabilir. Bu şekilde, herhangi bir iptal işlemi yapmak durumunda kalmazsınız.

 

  • Eğer faturayı alan taraf bir son kullanıcı ise, faturanın alt tarafında bulunan iade bölümünü doldurarak size geri gönderebilir ve siz bu imzalı bölümü gider pusulası olarak kullanabilirsiniz. Böylece muhasebesel olarak faturanızı iptal etmiş sayılırsınız. 

 

  • Faturasını iptal etmek istediğiniz siparişinizin içerisinde bulunan “iptal” butonuna basarak iptal işleminizi gerçekleştirebilirsiniz. Ancak burada diğerlerinden farklı olan önemli nokta, sizin veya müşterinizin bu faturayı aylık beyannamesinde kullanmamış olması gerekmektedir.

 

e-dönüşüm kolaylığı

 

4. Müşterim TC kimlik numarası vermek istemiyor.

e-Dönüşüm ile birlikte müşteriniz eğer e-Fatura kullanıcısı ise e-Faturayı vergi numarası üzerinden gönderirsiniz. e-Arşiv Fatura düzenlerken TC kimlik numarası girme zorunluluğu yoktur. Bu nedenle müşteriniz bir gerçek kişi ise ve e-Fatura kullanıcısı değilse o zaman e-Arşiv Fatura düzenlemeniz gerekir. Aynı yöntemi e-Faturaya geçiş yapmamış olan müşteriniz için de kullanabilirsiniz.

5. e-Faturaya geçince mali müşavirim de e-Deftere geçmek zorunda.

Şirketiniz e-Faturaya geçmek zorunda ise muhasebeci ya da mali müşavirinizin de e-Deftere geçmesi gerekir. Şirketinizin e-Faturaya geçiş zorunluluğu yok fakat siz e-Fatura kullanmak istiyorsanız muhasebeci ya da mali müşaviriniz e-Defter kullanmak zorunda değil.

6. Faturalarım kaybolur.

GİB Portalında 6 aydan önce gönderilen ve gelen fatura ve yanıtlar portaldan silinmektedir. Ayrıca GİB, faturalarınızı sunucularında saklamayı taahhüt etmez. Fakat kullanacağınız özel entegratör sayesinde faturalarınız sistemde ömür boyu ve güvenle saklanır.

 

Bizi Takip Edin

 

facebook ikon       instagram ikon       LinkedIn ikon       twitter ikon       youtube ikon

Yorum Yaz
 
 
 
 
 

Kategoriler

Son Gönderiler

Servis Hizmeti Veren F...
13 Ağustos 2020Devamı İçin Tıklayınız.
Üretim Sektörü İçin En...
10 Ağustos 2020Devamı İçin Tıklayınız.
e-Mutabakat Nedir?...
06 Ağustos 2020Devamı İçin Tıklayınız.
Şehirlerin Akıllı Hâli...
27 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.
BA / BS Hakkında Bilin...
23 Temmuz 2020Devamı İçin Tıklayınız.

Haftanın Sözü

“Düşmanınızın neden korktuğunu anlamak için sizi ne ile korkuttuğuna bakın.” Eric Hoffer
yukari